Какво се случва около ремонта на ДКТ „Иван Радоев“ – Плевен?

10.11.2022 11:45

Една 7-годишна сага в рамките на по-малко от 7 дни стана повод за дискусия, с участници – двама народни представители от ПП Продължаваме промяната в Плевен и един директор, в случая –  на ДКТ „Иван Радоев“ – Плевен. Иначе, поводът е сериозен – необходимостта от ремонт на сградата на плевенския културен институт и хронология на пътните неудачи на един проект и едни пари, последните – отпуснати „на хартия“…

В понеделник, на пресконференция в клуба на БТА в града, народните представители от ПП ПП от 15 Плевенски МИР Иван Манов и Иван Христанов заявиха, че поради липса на актуализация не може да се реализира проектът за ремонт на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен.

На зададен въпрос към министъра на културата, какво се случва със заделения ресурс от 4,7 млн. лв. за ремонт на плевенския театър, те получили отговор: …че след извършен преглед и анализ на количествено-стойностни сметки е установено, че изпълнението на ремонтните дейности не може да бъде извършено в рамките на одобрената от министерството сума поради същественото увеличение на цените на строителните материали в периода от 2015 до 2022 г. Паралелно с това, от датата на одобрението на техническия проект до настоящия момент са изминали почти седем години, което налага и преглед на строителните и специализираните материали като осветление, сценична механизация и други по отношение на техните технически характеристики, включително енергоспестяване и т.н. И още:…не е извършена цялостна актуализация на проекта и количествено-стойностните сметки от страна на проектантите, които са го изготвили, което изисква време и забавя предприемане на действия за обявяване на процедурите по реда на Закона за обществените поръчки. В заключение, народните представители заподозряха „некомпетентност или злоумисъл“ в компрометирането на въпросния проект.

Не така мисли, обаче, директорът на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ Димитър Митев, както стана ясно на пресконференция за журналисти в сряда, на която той припомни, че театърът в Плевен не е собственост на никой директор и на никоя партия, а е културен институт на града.

Ето и хронологията на събитията около проекта за ремонта, проследена от Митев на пресконференцията:

  1. 2014-та година, при директор на Театъра Илко Иларионов, министерство на културата възлага и заплаща на архитект Иво Петров да проектира Задание за цялостен ремонт на Театъра. То е извършено 2015 г., като сумата от 4 770 040 лева, по разчети от тогава, е осигурена по Оперативната програма „Регионално развитие” 2007-2013 г. на Европейския съюз. Въпреки че процедурата е завършена успешно, парите така и не стигат до Театъра и ремонт не е започнат.
  2. През 2019-та година, Васил Василев извършва необходимите действия за издаване на Нотариален акт на Театъра и тогава се разбира, че има парцел от 400 квадратни метра, до служебния вход, който е собственост на Театъра. Взима се решение, в бъдещия ремонт да бъде включен и този парцел, което налага цялостно препроектиране на Заданието за ремонт.
  3. На 31.01.2022 г., Васил Василев, входира заявление до Министър Атанасов, в което се иска отпускане на средства за капиталови разходи за 2022-ра година, които до този момент не са предвидени в бюджета. Поискано е предвидените до този момент 4 771 040 лева, които са по разчети от 2015-та година да бъдат актуализирани. Това се изисква, тъй като решението и възлагането на техническия проект за ремонта е направен и платен по Задание на Министерство на културата, а не от ръководството на Театъра.
  4. В началото на май 2022 г. за ВРИД директор на Театъра е назначен Димитър Митев.
  5. На 13.05.2022 г. е входирано искане от Димитър Митев до Министър Атанасов, да бъде предадена на Театъра документацията от 2015 година, която се намира в архива на Министерството. Това се налага, поради бъдещи изменения в правилата за разрешение за строеж. Предишното разрешение на Театъра е изтекло и подновяването му трябва да се извърши спешно до 20.05.22 г. Цяла седмица няма отговор от Министерството, въпреки че на Министъра му беше обяснено необходимостта от експедитивност. Документите ни бяха предадени на 20.05.22 сутринта, в Министерството в София и внесени два часа по късно в Община Плевен, където ги приеха в последния възможен момент.
  6. На 05.07.22 г. Министър Атанасов подписва писмо до Театъра, в което ни уведомява, че е одобрил искането за 4 771 40 лева и може да се пристъпи по процедура по реда на ЗОП. За исканото актуализиране на средствата – нито дума.
  7. Писмото е изпратено до Театъра със сбъркани реквизити, които не подлежат на коментар. Първо е сбъркано името на директора. Второ, въпреки че пише както на плика, така и вътре в писмото, че е предназначено за ДКТ „Иван Радоев”, Плевен, то е изпратено на адрес в Стара Загора, ул. Генерал Гурко 46.
  8. Няколко дни по-късно получаваме обаждане от директора на Кукления Театър в Стара Загора Дарин Петков, който ни уведоми, че въпросното писмо е попаднало при него.

9.Тъй като отпуснатата сума не беше актуализирана, от наша страна пристъпихме към актуализиране на КСС, на части от проекта, които да могат да се поберат в рамките на тези 4 770 040 лева. Съвместно с архитект Иво Петров, както и с колегите от страна на Нови сцени, беше решено да се актуализира частта на Сценичната механизация и Художественото осветление, като се поиска разрешение от страна на Министерството за бъде проведена процедура по ЗОП, само за тези части.

  1. На 15.09.22 е получен договор от страна на архитект Петров, за цялостно препроектиране на плана за цялостен ремонт на Театъра. На същата дата е утвърдено от Димитър Митев и задание за цялостна преработка на проекта.
  2. На 03.10.2022 г. е внесено писмо до Министъра на културата с което се предлага да бъде разрешено усвояването на сумата от 4 770 040 лева за частичен капиталов ремонт, който да включва частите на Сценична механизация и Художествено осветление. Към писмото са приложени и актуализирани КСС-та на тези части.
  3. В началото на месец октомври са започнати преговори с Фирма Крипто Енерджи, на която е възложено да бъде извършено обследване за енергийната ефективност на Театъра и процедура по издаването на технически паспорт на сградата. На 08.11.2022 г. е подписан договор Това е необходимо, за да може Театърът да кандидатства по Програмата за енергийна ефективност, по Плана за възстановяване и развитие. Средствата, предвидени по тази програма са в рамките на 3 600 000 с ДДС, на обект и могат да се изразходват за саниране, смяна на дограма, система за отопление, климатизация и вентилация. Театърът отговаря на всички изисквания по Програмата и може да получи пълното финансиране.
  4. За сведение – към момента, Национална Опера, София, след подробно обследване е получила от немски консорциум предложение за подмяна на сценичната механизация, което възлиза на 20 000 000 евро.

Дали и кога ще се изпълни проектът за ремонт, предстои да разберем. Добре е, всички, които могат да помогнат, да общуват по-често помежду си и обединят усилия, отвъд тесни партийни интереси и търсене на краткосрочни политически дивиденти…

 

#тагове:

НАЙ-НОВИ: