155 години от тържественото откриване на моста, построен от майстор Колю Фичето на река Янтра

01.09.2022 7:17

Днес се навършват 155 години от тържественото откриване на моста (1867 г.), построен от майстор Колю Фичето на река Янтра край град Бяла, Русенско.

Мостът се смята за постижение на българското възрожденско инженерно-строително и архитектурно изкуство. Той е дълъг 276 м и е широк 9 м. Неговите 14 свода с отвор 12 м са украсени с релефни изображения на животни. Поддържат го 13 опори с водорези и облекчаващи ниши, както и два брегови устоя. Мостът е направен от издялан камък от местен варовик и варов хоросан.

ЛЕГЕНДАТА

Идеята за изграждането на моста е дадена през 1865 г. по настояване на управителя на Дунавския вилает по онова време – Мидхат паша. Легендата разказва, че когато Мидхат паша решил, че над река Янтра трябва да се построи мост, който да свързва Русчук /Русе/, Търново, Плевен и София, някой казал на пашата, че има в България един майстор – самоук, но пък, който работи хем хубаво, хем евтино! Мидхат паша извикал Майстор Кольо Фичето, и му възложил задачата за моста. Майсторът поискал две седмици за изчисления. Върнал се в Търново, купил восъчни свещи от една черква и започнал работа. Нагрявал восъка на пламъка, после огъвал и слепвал вощениците. Така направил модел на мост с 14 свода, отгоре равен, а не корубест като старите римски кемери, със проста, но здрава конструкция – тъкмо по вкуса на тогавашния българин.

Накрая, лично пред пашата заявява, че мостът ще струва точно 700 000 гроша. Ни повече, ни по-малко! Смаян от дързостта и самонадеяността на Никола Фичев, Мидхат паша отново го пита дали е сигурен в думите си. Тогава прозвучава знаменитият отговор: „Ако, Паша ефенди, не сторя моста до град Бяла за 700 000 гроша и по теркя си, вземи ми главата!“

А Уста Кольо не само изпълнил дадената дума, ами бил и възнаграден богато от турската управа – с орден „Меджидие”. Мостът, чийто строеж започнал през 1865 г., бил завършен окончателно през 1867 г.

В днешно време мостът на Кольо Фичето е запазен в първоначалния си вид, единствената му реконструкция през годините е била след голямо наводнение през 1922-23 година, когато е укрепен със стоманени подпори.

Снимка и информация: интернет

#тагове:

НАЙ-НОВИ: