ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ – ТОЛЕРАНТНОСТ В МНОГООБРАЗИЕТО

26.11.2020 15:03

Интеркултурното образование е една реалност и перспектива на образователните системи по света. То е заложено в редица документи на международни организации.

Чрез образованието ромите могат да се интегрират в обществото, защото то ще постави основата, на която да се изградят като пълноценни граждани и по този начин ще формира ново мислене, което да замени създадения им вреден стереотип, а и ще се променят обществените нагласи и негативни тенденции към ромския етнос. Необходимо е само време за промяна на тези вредни навици, като трябва да се утвърждава постоянно, че ромските деца също имат право на равен старт в живота, защото изследвания са доказали, че когато деца от двете етнически групи са поставени при равни условия, те създават една добра предпоставка за конкуренция, което е движещата сила на всяка развита икономика.

Терминът „интеркултурно“ се състои от две части: „интер-“, което предполага реални взаимоотношения (интеракции) и „култура“, което от своя страна се свързва с особености на ценностите, начина на живот, представи за света, начини на взаимодействие. Интеркултурно образование е всъщност образователен процес, в който участниците, представители на разнообразни етнически, расови и/или социални групи и съобразно със своите институционални роли, традиции и интереси, работят заедно, в дух на толерантност и взаимно уважение.

Съветът на Европа формулира своите ръководни идеи за интеркултурно образование в 4 аспекта: 1. Европейските страни са станали мултикултурални;

  1. Всяка култура има своя заслужаваща уважение специфика;
  2. Мултикултурализмът е една възможност за културно богатство;
  3. Изграждането на общността е възможно само при взаимно опознаване (интеграция и специфична комуникация) на всички култури, при запазване спецификата на всяка от тях. На тази основа са и основните училищни образователни цели.

Като основни задачи на на интеркултурното образование могат да се определят следните:

  1. Повишаване на ефективността на училищната мрежа с цел обхващане на децата от малцинствата.
  2. Заздравяване на основни социални умения – овладяване писмено и говоримо на официалния език.
  3. Намаляване силата на социалните конфликти в училищното пространство. Повишаване на толерантността в училище, чрез театър, музика, изобразително изкуство, спорт, изследване на културите на различните етноси и др.
  4. Изследвания в областта на училищната политика – проучване на опита на другите страни в Европа, които се сблъскват със сходна проблематика.
  5. Подобряване качеството на възпитателната работа в училищата с мултиетническа среда.
  6. Идентификация, измерване и анализиране на училищните постижения на децата от различните етноси и определяне на специфичните особености на децата. Идентифициране и на различията – както структурни, така и психологически, които въздействат върху училищната успеваемост.
  7. Подготовка на учителите и друг училищен персонал за работа в хетерогенна в културно отношение среда. Мотивация и обучение в ефективни образователни практики. Формиране на адекватни стратегии на преподаване.
  8. Изследване на типовете училищно поведение, характерно за децата от различни етнокултурни групи. Изследване на интеракцията „учител-ученик“ в ситуация когато те принадлежат към различни културни групи.

Добрите практики показват, че чрез нестандартни методи за обучения на различни целеви групи може да се провокира творческо мислене, самостоятелност и формиране на задължителни знания и умения, които ще помогнат на бъдещото поколение да положи основата за един по-добър и равен старт в живота- например кръжоци по интереси, извънкласни дейности, в които да се прилага интеркултурното образование като по този начин се популяризира ромската култура, традиции и фолклор.

За целта в клубовете по интереси, може например да се организират състезания или конкурси, в които участниците от ромски произход да се чувстват пълноценни и да попиват знания и нова култура от срещи с творци, посещения на куклени, театрални, фолклорни представления, изложби, създаване на интернет платформи, социални страници и сайтове, създаване на филмови истории и провеждането на ежегодни младежки или детски фестивали.

Благодарение на изградени и прилагани ефективни методи за интеграция на ромските деца, както и чрез изграждане на специализирани училищни центрове за интеграция снабдени с най-модерните учебно-технически средства и подсигурена материална база може да се създаде ефективна основа, която ще подпомогне ромските деца да не отпадат рано от учебната система.

НАЙ-НОВИ: