„Олеанна“ от Дейвид Мамет – премиерен спектакъл на ДКТ „Иван Радоев“ – Плевен
На 22 май от 19:00 ч. е премиерният спектакъл на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – Плевен „Олеанна“ от Дейвид Мамет. Режисьор на постановката е Надя Панчева. Сценографията и костюмографията са на Илина Грозева, а музиката на Явор Намлиев. Участват Делян Илиев и Теона Димова.
Спектакълът „Олеанна“ на Надя Панчева е режисьорска адаптация на пиесата на Дейвид Мамет, реализирана като интерактивно театрално събитие, в което публиката заема активна позиция — не само като свидетел, но и като съучастник в динамиката между преподавател и студентка, поставени в ситуация на ескалиращо недоразумение, емоционално напрежение и неясна отговорност.
В този контекст, представлението се превръща в платформа за колективно изживяване, в което моралните и етични въпроси не се поставят само на сцената, но се пренасят и към публиката. Зрителят е призован да се изправи пред въпросите на етиката, правото и морала в контекста на съвременната образователна система, като му се предоставя не само пространство за критично мислене, но и възможност за активно участие в процеса на формиране на обществени нагласи.
Дейвид Мамет (David Mamet) е американски драматург, сценарист, режисьор и есеист, роден на 30 ноември 1947 г. в Чикаго, Илинойс. Известен е със своя отличителен драматургичен стил, включващ стегнати, реалистични диалози с характерна ритмика и повторяемост – често наричан „Маметски диалог“ („Mamet speak“).
Като театровед, Мамет се отличава с критичния си поглед върху съвременния театър и актьорското майсторство. В книгите си, сред които „True and False: Heresy and Common Sense for the Actor“ (1997) и „Theatre“ (2010), той подлага на остра критика утвърдени театрални методи като системата на Станиславски и метода на Лий Страсбърг. Според него актьорът трябва да се съсредоточи върху изпълнението на конкретни действия, а не върху търсенето на емоции или „вътрешна истина“.
Мамет настоява, че театърът трябва да бъде ясен, прост и насочен към публиката, без излишна психология или претенциозност. За него драмата е конфликт и избор, а добрата сцена – обективна и непосредствена.
Освен като театровед и автор на пиеси като „Американска мечта“ (Glengarry Glen Ross) и „Олеана“ (Oleanna), той има значителен принос и в киното със сценарии за филми като The Verdict, The Untouchables и Wag the Dog.
Неговата мисъл оказва сериозно влияние върху съвременното театрално образование и практики.
Информация и снимки: ДКТ „Иван Радоев“ – Плевен
НАЙ-НОВИ:
- Плевен подема инициатива за издигане паметник на акад. Светлин Русев
- Девет месеца условно и парична глоба за инспектор към РСПБЗН - Плевен
- Артистичният дух на Парцалев живее с таланта на артистите от ТС „Рицар на смеха“ при НЧ „Георги Парцалев -1901“
- Мярка „Домашен арест“ и поставянето на гривна за проследяване за кмета на село Божурица
- С празнична програма приключи учебната година за четвъртокласниците в ИНУ „Христо Ботев“ – Плевен - снимки
- Второто издание на фолклорния събор „Кайлъшка шевица“ събира малки и големи на 21 юни на Мечата поляна
- В Плевен вече отнемат временно електрически тротинетки, управлявани в центъра
- Абитуриентите плащат сами здравните си осигуровки през летните месеци
- ИСС: Недекларираният труд остава едно от най-сериозните проявления на проблемите при сезонната заетост
- Агенция по заетостта: Над 15 000 наети и спад на безработицата – май в числа