Според изследване: 9% от младите българи съзнателно са купили фалшива спортна екипировка онлайн

12.06.2024 11:15

Нечестна игра: милиони европейци гледат незаконно спортни събития и купуват фалшива спортна екипировка, което струва на производителите 850 млн. евро на година

 

  • 21% от българските граждани са осъществили достъп или са стриймвали съдържание от незаконни онлайн източници, за да гледат спортни предавания, като 47% от младежите на възраст 15 – 24 години са постъпвали по този начин
  • В ЕС фалшивата спортна екипировка струва на производителите 850 милиона евро годишно, което представлява 11% загуба от продажби
  • 9% от младите българи на възраст между 15 и 24 години съзнателно са купили фалшива спортна екипировка онлайн
  • Полицейските органи в цяла Европа са открили и иззели 8 милиона фалшифицирани луксозни и спортни стоки с приблизителна стойност на дребно 120 милиона евро
  • С началото на световните спортни събития Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO) стартира кампания „Играй честно“, в която призовава феновете да гледат официални предавания и да купуват лицензирани стоки

Тази година Европа е епицентърът на спортните събития. Светът се подготвя да гледа отбелязването на зрелищни голове по време на Европейското първенство по футбол 2024 г. (UEFA EURO 2024), фотофиниши на колоездачната обиколка на Франция (Тур дьо Франс) и мигове, които носят златни медали на Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж.

 

Но докато голяма част от европейците се подготвят да гледат най-големите спортни събития, милиони от тях може да го правят нелегално. Според проучване на EUIPO относно възприемането, осведомеността и поведението на гражданите на ЕС, 12% от тях са осъществили достъп или са стриймвали съдържание от незаконни източници, за да гледат спортни събития. Когато става въпрос за младежи на възраст 15 – 24 години, повече от една четвърт (27%) признават, че използват незаконни онлайн канали, за да гледат спортни състезания.

„Докато се наслаждаваме на вълнението от състезанията това лято, честната игра е изключително важна — както за играчите на терена, така и за зрителите у дома. Правата върху интелектуалната собственост, които стоят зад тези събития, защитават и подобряват преживяванията ни като фенове, подкрепят нашите спортисти и вдъхновяват бъдещите европейски и световни шампиони. Като гледаме официални предавания и купуваме лицензирани продукти, ние гарантираме, че любимите ни спортове ще продължат да процъфтяват поколения наред“, заяви изпълнителният директор на EUIPO Жуау Неграу.

ГОЛЕМИ СЪБИТИЯ, ГОЛЯМА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ИЗМАМИ

Освен правата за излъчване, свързани с големи спортни събития, интелектуалната собственост (ИС) е навсякъде: от емблематичните олимпийски кръгове и имената и образите на най-добрите спортисти до спортната екипировка на състезателите и официалните талисмани и сувенири на събитията.

Но там, където има пари и милиони зрители и потребители, съществува и възможност за измамниците да се възползват. Незаконното излъчване онлайн засяга всички видове съдържание – включително спортни събития – и EUIPO изчислява, че пиратството във всички медии генерира незаконни приходи в размер на 1 милиард евро годишно.

Проблемът с пиратството на събития на живо е особено ключов за финансирането на спорта. Приходите, генерирани от правата върху интелектуалната собственост, се преразпределят между спортното движение и спортистите на базата на солидарността:

Ако феновете гледат спортни събития на живо чрез незаконни стриймове, целият солидарен модел на финансиране на олимпийското движение е застрашен. Медийните права ще загубят своята стойност, а носителите им ще спрат да ги придобиват, което ще има огромни последици за модела на солидарно финансиране на цялото олимпийско движение, отбеляза Ема Терхо, председател на Комисията на спортистите на Международния олимпийски комитет по време на конференцията на EUIPO за борба с онлайн пиратството на спортни и други събития на живо през октомври 2023 г.

Според EUIPO освен спортните предавания секторът на спортното оборудване в ЕС страда от загуба на продажби в размер на 850 милиона евро годишно. Това число не включва спортни дрехи, като фалшиви футболни тениски и спортни обувки, които представляват значителна част от оценените на общо 12 милиарда евро фалшификати на облекла в Европа годишно.

ПОЧТИ ПОЛОВИНАТА ОТ МЛАДЕЖИТЕ СТРИЙМВАТ НЕЛЕГАЛНО СПОРТНИ ПРЕДАВАНИЯ В НЯКОИ СТРАНИ ОТ ЕС

Проучването на EUIPO за възприемането на ИС разкри важни тенденции в Европейския съюз, свързани с онлайн пиратството на спортни събития на живо – 12% от цялото население е осъществило достъп или е стриймвало съдържание от незаконни онлайн източници, за да гледа спортни събития.

България е държавата в ЕС, в която тази практика е най-разпространена, като 21% от общия брой респонденти признават, че са използвали незаконни онлайн източници, за да гледат спортни събития. Следват Гърция (20%), Ирландия (19%), Испания (19%) и Люксембург (18%).

Според проучването по-младите граждани на възраст 15 – 24 години съобщават за незаконен достъп до спортни събития онлайн два пъти по-често, отколкото останалите възрастови групи. Българските младежи са най-склонни да потребяват незаконно стриймване на спортни предавания – 47%, което е доста над средното за ЕС равнище от 27%. Следват ги младежите от Испания (42%) и Гърция (42%), Словения (39%) и Ирландия (34%).

Според проучването на EUIPO относно нарушенията на авторски права в онлайн пространството стриймингът е най-популярният метод за достъп до незаконно телевизионно съдържание – 58% от пиратството в ЕС се осъществява чрез стрийминг, а 32% –  чрез изтегляне.

ФАЛШИФИЦИРАНИ СПОРТНИ СТОКИ: ПРОБЛЕМ ЗА 850 МИЛИОНА ЕВРО

Според информационното табло на EUIPO за интелектуалната собственост и младежта средно 10% от младежите в ЕС на възраст 15 – 24 години признават, че умишлено са купували фалшива спортна екипировка, като това е най-често срещано сред гръцките младежи – правили са го 18% от тях. От друга страна, 7% от младите европейски потребители са купили фалшифицирани стоки по случайност.

Въздействието на тези продажби на фалшифицирани стоки в ЕС е значително. Според изчисленията на EUIPO те водят до обща загуба в размер на 851 милиона евро годишно, които се равняват на 11% от общите продажби в сектора. Франция, Австрия и Нидерландия търпят най-големи парични загуби, всяка от които възлиза на стотици милиони евро. От гледна точка на пропорционалното въздействие най-потърпевши са Румъния, Литва и Унгария, където фалшифицираната спортна екипировка представлява до 20% от общия обем на загубата от продажби във всяка от тези държави.

Фалшифицирането има сериозни икономически и социални последици. Както е видно от друго скорошно проучване на EUIPO относно икономическото въздействие на фалшифицирането в секторите на облеклото, козметичните продукти и играчките в ЕС, освен от загубата на приходи и ликвидирането на работни места, дружествата страдат и от увредена репутация на марката поради по-ниското качество на копията. Европейските икономики констатират все по-нарастващ скептицизъм по отношение на стабилността на инвестициите в иновации – сериозна заплаха за продължаващото развитие на здравословна икономика.

Фалшивите стоки също така представляват сериозен риск за здравето на потребителите и не отговарят на европейските стандарти за здраве, безопасност и опазване на околната среда. Както е посочено в проучването на EUIPO и ОИСР относно опасните стоки, фалшифицираното спортно оборудване може да се окаже ненадеждно в критични моменти и също така да съдържа токсични или опасни съставки.

БОРБА С ПИРАТСТВОТО, СВЪРЗАНО СЪС СЪБИТИЯ НА ЖИВО

Разпространителите на пиратско съдържание при събития на живо разполагат с няколко метода за предлагане на неразрешено съдържание онлайн, включително незаконни абонаментни услуги и отворени интернет потоци, захранвани от приходи от реклама. Тези оператори прилагат сложни техники, за да заобиколят възможността да бъдат открити, като често използват законни услуги за разпространение на съдържание. Дори в случаите на събития, излъчвани по безплатни канали, като Олимпийските игри или финалните кръгове на първенствата на UEFA, онлайн пиратството продължава…

В целия ЕС държавите и засегнатите страни се борят с пиратството на събития на живо, като разчитат на разпоредби и технологии за блокиране на незаконни онлайн услуги. Европейската комисия прие две препоръки: една за борба с онлайн пиратството на спортни и други събития на живо, с която се създаде мрежа от специализирани национални административни органи, и друга за борба с фалшифицирането чрез засилено правоприлагане и повишаване на осведомеността, за които EUIPO допринася чрез усилия за разпространение, изпълнение и мониторинг.

Освен това усилията за борба с пиратството включват осведоменост, така че потребителите да могат да намерят законно цифрово съдържание. Сайтът на EUIPO Agorateka е инструмент, който помага на зрителите да идентифицират законните предложения за онлайн съдържание, включително спортни събития.

ПРЕМАХВАНЕ НА ФАЛШИВИ СТОКИ В ЕВРОПА

В рамките на операция „Фалшива звезда“ — инициатива, насочена срещу фалшифицирани стоки, нарушаващи правата на известни марки, полицейските органи в цяла Европа откриха и конфискуваха 8 милиона фалшифицирани луксозни и спортни стоки, което е повече от половината от 14-те милиона фалшифицирани артикула, конфискувани през 2023 г. Фалшифицираните спортни стоки включват фалшиви текстилни изделия, обувки, етикети, кожени изделия и аксесоари за облекла, включително спортни обувки и облекла, чиято стойност на дребно се оценява на 120 милиона евро. В резултат на операцията са арестувани 264 души, свързани с фалшификатите.

По време на операцията са открити 552 611 броя обувки, 1 140 343 броя спортни облекла и 5 497 460 фалшиви етикета с лога. Изземванията потвърждават, че много от крайните фалшиви стоки са завършени в Европа, където фалшифицираните лога се поставят върху продукти без етикет. При разобличаването на групи за фалшифициране операцията разкри и други тежки престъпления, като организирана престъпност, контрабанда, измами и пране на пари.

Операция „Фалшива звезда“ се ръководи от Испания (Policía Nacional) съвместно с Гърция (Гръцката полиция) под координацията на Европол и заедно с активното участие на агенции и органи от 18 държави.

ЗА EUIPO

EUIPO е една от най-големите децентрализирани агенции на Европейския съюз със седалище в Аликанте, Испания. Службата на ЕС за интелектуална собственост, която през 2024 г. ще отбележи своята 30-а годишнина, управлява регистрацията на марки на ЕС от 1994 г. и на дизайни от 2003 г., като и двете права на интелектуална собственост обхващат 27-те държави — членки на Европейския съюз. През 2023 г. към портфолиото на агенцията беше добавено още едно право на интелектуална собственост — занаятчийски и промишлени географски означения. EUIPO също така осъществява дейности за сътрудничество на равнището на ЕС и на международно равнище с цел създаване на равнопоставени условия на конкуренция в сферата на интелектуалната собственост и е домакин на Европейската обсерватория за нарушения на правата върху интелектуалната собственост.

 

 

 

#тагове:

НАЙ-НОВИ: