Инж. Йордан Василев, директор на „Топлофикация Плевен“: Отоплителният сезон преминава успешно

05.04.2022 16:05

Инж. Василев, остават броени дни до края на отоплителния сезон 2021-2022 г. Как преминаха най-студените зимни месеци, когато обичайно потреблението е по-голямо?

Мога да споделя, че отоплителният сезон преминава успешно, въпреки икономическата и енергийната криза, в която се намираме. Знаете през какво преминава и България и Европа в момента.  Първо беше тежката здравна криза, после резкият скок на горивата, а сега „за капак“ дойде и военният конфликт в Украйна. Въпреки това, ние  изпълняваме производствената си програма и постигаме заложените цели. Благодарение на ежегодната профилактика снижихме до минимум авариите. През летните месеци, когато обичайно извършваме годишния планов ремонт, инвестирахме в технологично обновление на съоръженията. Извършихме дейности за модернизация на мощностите и топлопреносната мрежа в града. Всички ремонтни дейности бяха осъществени при стриктното спазване на противоепидемичните мерки за безопасност. Като резултат с увереност мога да кажа, че осигуряваме сигурно и надеждно топлоподаване на клиентите.

Положените огромни усилия дават резултат. Много важно е да отбележа, че тази история на успеха ни се дължи на професионализма на целия екип на предприятието. Въпреки всички предизвикателства, с които се сблъскахме, заедно и сплотени продължихме да работим. Нито за ден не прекъснахме обслужването на клиентите и целия производствен процес.

Един въпрос, който се задава на всяка топлоцентрала в България? Как стоят нещата с екологията?

Мога уверено да кажа, че ние сме една от екологично ориентираните топлофикации в страната. Опазването на околната среда е наш приоритет. Влагаме значителни средства в зелени проекти и нови съоръжения. Усилията ни са насочени не само към гарантиране на екологичната устойчивост при производството на енергия, но и към изпълнението на европейските изисквания за намаляване на вредните емисии.

Особено в последните години инвестираме в зелени проекти с цел производство на чиста енергия за крайните потребители. Преди около 10 години реализирахме една голяма инвестиция с пускането в експлоатация на американска газова турбина, благодарение на която осигурихме дългосрочно, устойчиво и екологично развитие на дружеството. „Топлофикация Плевен“ произвежда електрическа енергия от генератор, а изпусканите изгорели газове се утилизират в котела и чрез тях се произвежда пара и гореща вода.

Като дългогодишен енергиен експерт, какви са очакванията Ви за цените на парното занапред?

Никога не съм очаквал, че може да има такова бързо и драстично повишение на цените на енергийните ресурси. То засегна както Европа, така и България. Ако допреди само месец факторите бяха два – цената на въглеродните емисии и на и липсата на достатъчно природен газ, днес се добави и трета много сериозна причина – военните действия в Украйна. Наблюдавайки тенденцията и световните пазари, по-скоро не очаквам да има намаление занапред. Гореизложените причини неминуемо ще рефлектират и върху цените на парното.

В тази ситуация се надявам, че клиентите няма да усетят това рязко повишение, защото се търсят адекватни решения от правителството и се предприемат мерки, за да няма промяна в цените на отоплението за битовите потребители поне в следващите месеци. Цените ще бъдат такива, каквито ги определи КЕВР. Вярвам, че като регулатор той няма да допусне  голямо повишение на цената на топлинната енергия, въпреки непрекъснатото поскъпване на природния газ. Надявам се да не се всява паника в хората с прогнози за огромни проценти повишение. Разбира се, топлофикационните дружества като нашето, се надяваме на справедливи компенсации, защото разликата между цената, на която купуваме „синьото гориво“ и стойността, на която продаваме топлинната енергия е огромна от много дълго време.

В тези нелеки времена имате ли промоционални програми, с които клиентите да плащат по-ниски сметки?

Да, разбира се. В програмата „Лоялен клиент“ могат да вземат участие всички потребители, които плащат в срок месечните си фактури. Те получават отстъпка от 3% (без ДДС) от сумата на фактурираната топлинна енергия. Отстъпката се получава веднага при заплащане на месечната сметка. При плащане по електронен път, същата ще бъде начислена като надвнесена сума по тяхната партида и ще бъде приспадната от следващото задължение.

Продължаваме и програмата  „Изряден клиент“. От нея могат да се възползват всеки месец битовите клиенти, използващи топлинна енергия за горещо водоснабдяване, които нямат повече от две неплатени фактури и съдебни или присъдени задължения към „Топлофикация Плевен“. „Изрядният клиент“ се ползва от пределна цена за битово гореща вода в размер до 11,00 лева с ДДС за всеки потребен и отчетен кубик вода.

Надяваме се все повече клиенти да се възползват от предлаганите отстъпки. За това те трябва да плащат в срок сметките си. Тук искам да напомня, че сме предвидили възможност за разсрочено изплащане на натрупани стари задължения. Необходимо е потребителите да сключат договор за разсрочено плащане. В него трябва да се посочи срокът за погасяване на задължението, разпределено на равни месечни вноски. Периодът на разсрочване е не повече от 12 месеца, като първоначалната вноска е в размер на 30% от задължението.

Какви цели си поставяте в началото на 2022 г.?

През 2022 г. сме си поставили няколко основни цели, насочени към подобряване на екологичните показатели на предприятието. Ще продължаваме да инвестираме в поддържането на доброто техническо състояние на съоръженията и разширяване на топлопреносната мрежа чрез изграждане на топлофикационни отклонения и абонатни станции за нови сгради. Ще работим и по привличане и включване на нови клиенти. Уверявам Ви, че целият екип на „Топлофикация Плевен“ ще продължава да се концентрира в максималното използване на собствения си потенциал, за да станем още по-успешни и клиентите да ни припознават като надежден партньор.

#тагове:

НАЙ-НОВИ: