Близо 23 000 онлайн магазини са регистрирани в НАП

16.11.2021 11:44

Близо 23 000 онлайн магазини са декларирани в НАП от създаването на регистъра през 2019 година до момента. Според изискванията, всички електронни търговци, следва да подадат информация в приходната агенция за сайтовете, чрез които извършват продажби, припомнят от приходната агенция.

Обявяването на е-магазините e изцяло онлайн през Портала за електронни услуги на Агенцията, достъпни с квалифициран електронен подпис (КЕП).

За да извършат регистрацията, търговците трябва да посочат домейн и име на онлайн магазина, данни за връзка с лицето, което извършва продажби, данни за контакт на собственика на домейна, информация за това къде се хоства онлайн магазина, номенклатура на продаваните стоки и други, изброени изчерпателно в Приложение №33 на Наредба Н-18.

Регистърът дава възможност и на потребителите да проверят дали  онлайн магазинът и търговецът, от когото купуват стоки или услуги, са вписани в него: https://portal.nra.bg/home.html#/goto:dec2009.REGREPESHOP.home.

Важно за сигурното онлайн пазаруване още е потребителите да изискват от търговците документ за продажба. Той е различен и зависи от начините на плащане на стоката и/или услугата. Ако доставката е с наложен платеж, то търговецът е длъжен да издаде касова бележка. При заплащане с пощенския паричен превод клиентите трябва да очакват разписка за превода от пощенския оператор, като търговецът е длъжен да представи на клиента хартиен или електронен документ, който трябва да съдържа наименование и адрес за кореспонденция, идентификационен номер, име на стоката и общата сума. При заплащане на направената в интернет покупка чрез банков превод е много важно да се посочи реалното основание за него.

Онлайн търговците имат възможност да регистрират продажбите си чрез издаване на фискален/системен бон в електронен вид, който се изпраща по имейл на купувача, без да е необходимо да се издава хартиен документ.

Друга алтернативна възможност за документиране на продажбите онлайн е при плащанията с банкова карта, като за тези плащания онлайн търговците могат да предоставят на клиентите си документ, заместващ фискалния/системния бон. Той трябва да съдържа някои задължителни реквизити, като наименование, дата и уникален номер, данни за онлайн търговеца и други. За да се възползват от този ред за отчитане и регистриране на продажбите, електронните търговци следва да приемат неприсъствени плащания с кредитна и дебитна карта, като софтуерите им за управление на продажбите отговарят на изискванията на Наредба Н-18.       НАП провежда информационна кампания, насочена  както към търговците онлайн, така и към потребителите. Целта на инициативата е да разясни в кои случаи продажбите на стоки в интернет подлежат на облагане, да насърчи доброволното деклариране на приходи и  пазаруването от надеждни търговци. Чрез страниците на приходната агенция във Фейсбук – „Влез в час с данъците“ и „Вземи си касовата бележка“ ще бъдат разяснявани  правата и задълженията на търгуващите в интернет и техните клиенти, както и възможностите им да подадат сигнал, ако „Все повече онлайн търговци избират да излязат на светло.  Това се дължи на комбинацията от насърчаване на доброволното спазване на данъчните правила и безкомпромисни контролни мерки от страна на НАП спрямо закононарушителите“, каза заместник изпълнителният директор на НАП  Георги Димов.

#тагове:

НАЙ-НОВИ: