Фестивалът за маримба и ударни инструменти създава духовни мостове между хора, страни и култури

19.07.2021 12:31

Преди броени дни приключи шестото издание на Международния фестивал за маримба и ударни инструменти, който бе под патронажа на кмета Георг Спартански и част от културния календар на град Плевен. Той се проведе с участието и подкрепата на Национален фонд „Култура”. Специално пред „Плевен за Плевен” своите впечатления и емоции споделиха основните двигатели на фестивала Симеон и Августина Серафимови.

С какви емоции Ви зареди това издание?

С. С. Когато погледнем назад и видим какво се случи в тези пет дни, емоциите са само позитивни. Удовлетворен съм от резултатите и добре свършената работа по време на майсторските класове. Този резултат видя и публиката на заключителния концерт „Фиеста”, на който бяха изпълнени пет премиерни за Плевен произведения. В представянето им се включиха всичките 20 участници в майсторските класове, които подготвиха и изработиха тези творби само за три дни под ръководството на Жан-Батист Льоклер. Пиесите бяха „Болеро” от Равел, „Мамбо” от „Уестсайдска история” на Бърнстейн, Danzon № 2 от Макез, „Papayroundi” Мартансиов и „Още един слънчев ден” от филма „Ла Ла Ленд” (музика Джъстин Хъруиц)  – всички в аранжимент на Пиер Оливие Шмит.

А. С. Когато срещнеш млади, талантливи и отдадени на музиката хора, единственото, което чувстваш е радост. Въодушевлението, което витаеше на концертите и в учебните стаи по време на индивидуалните часове или часовете по камерна музика, изпълва душа ти с радост и удовлетворение. Забравяме трудностите, пречките, огромния труд и си спомняме само усмивките, новите приятелствата, прекрасните изяви на всички, участвали във фестивалните концерти.

Имаше ли трудности около организирането на форума, свързани с ограниченията и страха от COVID-19?

А. С. Имаше трудности, които бяха в резултат на ограниченията в различните страни с пандемията. По тази причина не можаха да дойдат студенти от Канада, Украйна, Боливия… При всяко издание на фестивала желание за участие заявяват студенти и ученици от различни страни и континенти, което наистина говори за неговата нарастваща популярност.

Трио SR9 – музикален театър 

Но освен трудности имаше подкрепа от хора и институции, които ни помагаха и окуражаваха в процеса на подготовката и провеждането на фестивала. За първи път фестивалът бе подкрепен от Национален фонд „Култура”. За пореден път до нас бе Община Плевен, кметът Георг Спартански и Стефка Григорова – директор на дирекция „Хуманитарни дейности” и ни подкрепиха финансово и логистично. Благодарни и признателни сме на нашите домакини – Регионалния исторически музей и лично на директора Володя Попов, които предоставиха сцена за нашите концерти, онлайн лекции и майсторски класове, както и на Центъра за работа с деца и директора Генади Гешев за предоставените зали за провеждане на майсторските класове. Благодарности и на Васил Антонов за разбирането и подкрепата.

Перкусионен ансамбъл „Акцент“

С. С. При организацията на фестивал, при това международен, винаги има трудности. Особено по време на пандемия. Добре е, когато се намират решения на проблемите, когато хората и институциите, които подкрепят и помагат са повече. В тази връзка бих добавил думите на Августина, че много ме радва активното участие на моя възпитаник Николай Иванов, който сега е студент в Женева. За втори път той е постоянно до нас по време на фестивала и като част от организационния екип работи с невероятна енергия и сърце. Това ме обнадеждава, когато мисля за бъдещето.

Кое отличава това издание на фестивала от другите? Макар и онлайн, успяхте да привлечете лектори от САЩ и Гърция…

С. С. За първи път в рамките на фестивала бяха включени онлайн лекции и конференции с трима водещи перкусионисти и маримбисти на световната сцена – Майкъл Бърит, който преподава в Eastman School Of Music и Кейси Канджелози – преподавател в James Madison University от САЩ и Теодор Милков от Гърция, който е тимпанист на Атинска филхармония и създател на Online Mallets Festival и Online Marimba Academy. А това отново бе в резултат на ограниченията, свързани с Ковид-19. И ако Майкъл Бърит и Теодор Милков познаваме от предходни издания на фестивала, то сега за първи път имахме контакт с Кейси Канджелози – един много интригуващ изпълнител и композитор.

Body percussion

Още по време на Петия фестивал през 2018 г. се срещнахме отблизо с Body percussion (комбинация между танц, движение, звук и ритъм) и участниците имаха занимания с музикантите от френското трио SR9. Този път с час по Body percussion в двора на РИМ започваше всеки ден и в тях участваха всички лектори, студенти, ученици и колеги от НУИ „Панайот Пипков”. Освен, че бяха полезни и ползотворни, те ни зареждаха с добро настроение и допринесоха за сближаването на всички участници от България, Франция, Швейцария и Полша.

За нас като организатори е важно да получим представа от участниците и в този смисъл думите на Пиер Безар, който учи в консерваторията в град Руан – Северна Франция, и за първи път участва в такъв фестивал, са показателни. Той сподели, че тези 5 дни са били интензивни и богати, защото концертите и майсторските класове са му дали нови знания в музикално отношение и материал за работа. Чувствал се е спокойно и приятно, като в едно голямо семейство и с удоволствие би се върнал отново.

А. С. През годините във фестивала се наложи една благотворна тенденция – заедно с познати артисти, които са и лектори в майсторските класове, да участват нови, непознати в Плевен и страната музиканти. Така в това шесто издание за първи път в концерт участва сопраното Ина Кънчева. Двете с Василена Серафимова ни представиха една оригинална програма „СамоДиви”, в която умело бяха съчетали творби от Мануел де Файя, Шарл Гуно, Морис Равел и Берио, от Александър Танев, Тодор Попов, Николай Стойков… За първи път Василена изпълни пред плевенската публика своята композиция „Огледало” (Mirrors), вдъхновена от трио соната за органа на Йохан Себастиан Бах. Специален гост в този концерт бе Жан-Батист Льоклер, който плевенската публика познава.

Тил Лингенберг и Николай Иванов

За първи път в концерта под мотото „Младите солисти на Женева” дебютираха на плевенска сцена Мариана Беднарска и Тил Лингенберг. За този концерт ни помогна Международния музикален конкурс на Женева, защото Мариана е носител на Втора и специална награда на Yamaha за млади солисти, а Тил на трета награда от 74-тия н конкурс в Женева, проведен през  ноември 2019 г. В същия концерт участваха Николай Иванов и Жауен Рудолф, който за четвърти път идва на фестивала.

На плевенска сцена дебютира и дуото Николай Иванов – маримба, и Христея Маркова – пиано, които се представиха с Първия от „Три танца” за две подготвени пиана в аранжимент за маримба и пиано от Джон Кейдж и Малка сюита от Дебюси.

Контактите и авторитета на Василена също допринасят за превръщането на фестивала в традиционен, тъй като тя привлича изявени музиканти, които водят майсторски класове и изнасят концерти пред публиката в Плевен…

А. С. Така е. Василена е артистичен директор на фестивала и през годините благодарение на нейния авторитет и популярност в Плевен гостуваха световноизвестни перкусионисти като Дейвид Фридман, Майкъл Бърит, Небойша Живкович, И-Пинг Янг, композиторът Патрик Цимерли от САЩ… Благодарение на нейни проекти в Плевен гостуваха пианиста Тома Енко през 2012 и 2014 г. и кларинетиста Реми Делангл – 2016 г.

С. С. Участвали са също Богдан Бакану, Емико Учияма, Андерс Астранд, моите ученици Владимир Петров и Свет Стоянов. Благодарение на нея и този път получихме финансова подкрепа от фирми, производители на музикални инструменти и перкусионни аксесоари – Адамс, Ямаха, Блек суамп перкъшан, Малетек, Бержеро и Вибрауел.

Отляво надясно: Тил Лингенберг, Василена Серафимова, Мариана Беднарска и Жан-Батист Льоклер

В очакване ли да бъдем за седмия поред фестивал за маримба и ударни инструменти в Плевен?

Всички ще го очакваме! И двамата се надяваме, че ще имаме все още сили и подкрепа като досега, а защо не и повече. Фестивалът е уникален, обогатява културния живот на Плевен и България, отстоява своето място в музикалната култура на страната. Той създава приятелства и духовни мостове между хора, страни и национални култури, одухотворява участници и публика.

Снимки: Калина Серафимова

 

Body percussion с Жан-Батист Льоклер

#тагове:

НАЙ-НОВИ: