В СУ „Иван Вазов” – Плевен са готови за учебната година в условията на COVID-19, без изолатор за болни деца

10.09.2020 16:02

Наближава началото на учебната година. Този път тя се очертава да е по-различна – в условията на мерки и насоки за ограничаване на COVID-19. Какви са очакванията за учебната 2020/2021 г. разговаряме с Димитър Митев, директор на най-голямото училище в област  Плевен – СУ „Иван Вазов”. 

Г-н Митев, каква е готовността на СУ „Иван Вазов”- Плевен за новата учебна година в условията на новите изисквания за ограничаване на COVID-19 като се има предвид, че тук се обучават близо 1700 ученици?

Да, изготвени са насоки от двете министерства МОН и МЗ. Част от нещата, които сега се препоръчават при нас са на лице от години. Не е нужно да чакаме епидемия от Коронавирус или друг вирус, за да ползват учениците топла вода и сапун, да се почиства и дезинфекцират помещенията в училище. Не е това времето да започнем да учим децата или възрастните, че трябва да си мият ръцете и да спазват лична хигиена. Това трябва да сме го направили като нация отдавна. Умерено спокоен съм и отчитам, че началото на тази учебна година не е кой знае колко по-различно от всяка друга година.

Какви са конкретните мерки в училището?

Имаше много интерпретации, разпространени по медиите относно препоръките за работа и учебен процес в условията на епидемия. Не малко от това, което сега се препоръчва ние го прилагаме – топлата вода, консумативите, начинът на влизане и излизане при нас е от години през два входа. От единия се пропускат децата от предучилищната до 4 клас, а през другия влизат и излизат по-големите ученици от 5 до 12 клас. Ще има леки корекции сега заради изискванията за дистанция. Имаме си организация и за разделението на етапите на учениците. Още от 1 септември в училище е създадена работна група, започнали сме обсъждането и приемането на отделните части на насоките, което не е малко заедно със съществуващите вътрешни правила. Не бива да има притеснение – трябва да приемем ситуацията като реалност и да отсеем положителното от това, което е написано. Доста коментирана тема напоследък бе т.нар.изолатор. Много не умно е да се използва тази дума при работа с деца. Освен физическо здраве при децата трябва да се обърне внимание и на психическото здраве. Имаме си медицински кабинет с медицинска сестра, която полага грижи за децата в училище. И в предишни години сме процедирали по един и същ начин при дете, което има здравословен проблем, сега ще постъпваме отново така – веднага влизаме във връзка с родителя и го уведомяваме, настояваме да реагира и да се обърне към лекар. Никога и при никакви обстоятелства аз няма да затворя дете в някакво помещение. Как да затворя едно дете и то да гледа през прозорчето как другите деца тичат? Мястото при нас е лекарският кабинет. Там децата ще изчакат родителя заедно с медицинската сестра.

Как ще влизат учениците в класните стаи, какви ще се мерките за опазване здравето на учителите, особено на тези, които преподават в различни класове?

Желанието ми е да не се насажда, че сме в някакво извънредно положение. На децата трябва да им се обяснява спокойно каква е обстановката, а не по назидателен начин. Взехме решение учителите, които влизат в различните етапи – и при малките, и при големите ученици, да са с предпазни средства. Поръчали сме три варианта  – маски, малък и голям шлем. Всеки учител ще си прецени кое от тези предпазни средства да ползва. Въпросът обаче стои за учениците, особено при по-малките, те трябва в коридора да са с маски. Тази маска ще се върти из ръцете на детето, ще пада по земята – до колко тя вече ще е хигиенична и ще пази детето от вируси?  Кое е по-добро за здравето – да спазваш хигиена и дистанция или да си с маска, защото някой така е казал,  но не е доказано, че наистина предпазва?

В класните стаи ще имаме дезинфектанти, които ще се ползват като тук ще помагат и учителите. Обсъждаме на родителските срещи и с родителите мерките, приемаме предложения, които да прилагаме.

Контактите в междучасията между учениците как ще бъдат ограничени?

Не може да бъдат избегнати напълно, няма как. При нас малките ученици са с по-кратки часове, ще се организира така излизането им от класните стаи до тоалетните, че да не се получава струпване. Въпрос на детайли е, ще се справим. При входовете ще се следи да няма струпване на учениците. Има и трети вход, който е само за малките ученици.

Има ли притеснение сред преподавателите, а и при Вас?

Това е въпрос на лична настройка, опитвам се да успокоявам колегите. Отговорността пред мен е голяма, става въпрос за 150 възрастни и 1690 ученици. Съзнавам, че точно в този момент, ако и всичко да сме направили идеално, може да възникне проблем, тъй като контактите извън училище не може да бъдат контролирани.

Трябва да работим с разум и без много емоции, най-важното – без страх, защото той не е добър съветник. Животът си продължава.

Част от обновеното пространство пред училището с 3-метров бонсай

#тагове:

НАЙ-НОВИ: