Мирослава Иванова, „Монтесори“ педагог и основател на фондация „Детство под дъгата“: Създаваме деца, които живеят в хармония със себе си, с околните и със света!

22.01.2019 8:20

Г-жа Мирослава Иванова е „Монтесори“ педагог и основател на фондация „Детство под дъгата“. Силно вдъхновена от работата на д-р Мария Монтесори, тя завършва обучение за Монтесори педагог и същевременно работи в Детска къща «Монтесори» като помощник-учител, а по-късно става и преподавател на яслена група.
Мирослава има магистърска степен по специалност „Специална педагогика“ към Софийски университет. Майка е на две момчета на 16 г. и 20 г. Обича децата, вярва в техните неограничени възможности, с радост им помага да разцъфтят и да разкрият своята уникалност. От март 2015 г. Мирослава е ръководител и главен учител в сутрешна занималня „Добро утро Монтесори“ за деца от 3 до 6 г.


Тя бе в Плевен, по покана на г-жа Вероника Тачева, управител и преподавател в Детска „Монтесори“ школа „Първите седем“, която отвори врати в града ни. Целта на срещата бе г-жа Мирослава Иванова да сподели с родители принципите и философията, които стоят зад метода. В една свободна среща-разговор бе разисквана темата, как всъщност може да отгледаме свободни, щастливи и успешни деца, следвайки метода, който преди повече от 100 години създава д-р Мария Монтесори.


– Какво направи последните години в България актуален метода „Монтесори“?
– Предимството, че следва една естествена тенденция при децата да изследват и откриват света около себе си. Създаваме едни деца, които живеят в хармония със себе си, с околните, и със света. Следвайки метода и неговите принципи, тези деца успяват да разкрият и осъществят голяма част от своя потенциал В последните повече от 40-50 години методът е разпростарнен в над 120 страни по целия свят…
– Предимствата на метода „Монтесори“ пред класическата „академична“ педагогика?
– Методът следва едно цялостно хармонично развитие на децата – не само когнитивното им израстване, а също така създаване на емоционални умения. Всичко това се случва в една среда, която учи децата, колко важно е ти да зачиташ интересите и на другите хора. Социалните взаимодействия при нас се случват в една среда на сътрудничество и съдействие. При нас няма състезание и постоянна конкуренция. Децата взаимодействат на базата на изграждане на лични ценности. За да си добре ти – трябва и другите около теб да са добре.
– Как се развива динамиката на отношенията деца-деца, деца-родители, с оглед на метода?
– Това, което забелязва още д-р Мария Монтесори при създаването на метода е, че децата, обучавани в такава среда, в последствие започват един вид да превъзпитават и родителите си. Това наблюдаваме и ние в пракитката си днес и тук. Малко по-различен е контекстът, в който се случват нещата. Тя започва да работи с деца от най-бедната прослойка на обществото, с неграмотни родители, които не им отделят време. Създава у тях в началото едни навици – хигиенни, общо-културни. Тези деца пък започнат в процеса на обучение сами да променят средата в домовете си като стимулират родителите си.
При нас идват много деца, на които, поради скоростта и напрегнатостта на времето, в което живеем, родителите отделят все по-малко внимание. Много по-лесно е, вместо да развиваш самостоятелността на детето, да свършиш бързо нещо, вместо него. И така се получава, че децата идват при нас с малко или много непридобити умения за самостоятелност, за справяне с много ситуации в живота. Бидейки в нашата среда, те стават много самостоятелни и след това се опитват да правят същото и вкъщи, което за родителите носи приятни изненади.
– Възрастовите групи?
– По метода те са смесени – от 2 и половина до 6г. от 6 до 9г. , от 9 до 12г. Тези три възрасти се обучават и взаимодействат в една среда. Надграждането след това продължава. В момента в България има вече и „Монтесори“ училища – в София, Бургас и Варна. Те поемат децата от 6 годишна възрааст. В световен мащаб има „Монтесори“ училища до 18 годишна възраст.

От месец януари 2019 год. в Детска „Монтесори“ школа „Първите седем“ в Плевен стартира „Монтесори“ занималня всеки вторник и четвъртък от 17:30 ч. за най-малките деца от 1,6 до 3 год. Децата ще се обучават задължително в присъствието на родител, който също ще получи от нас обучение по метода, насоки за занимания и вкъщи. Целта на групата за малчугани е адаптация към метода и преминаване към самостоятелност в полудневна или целодневна форма на обучение. Повече за школата, как да се запишете и за всички въпроси, които ви вълнуват – на сайта на „Първите седем” – ТУК, както и на страницата им във Фейсбук – ТУК.

#тагове:

НАЙ-НОВИ: