На гости във вълшебния свят на плевенския Гутенберг – фото и видео разказ на „Плевен за Плевен“
Часът е около 16. Спираме колата малко зад ОУ „Йордан Йовков“ и влизаме през отворена порта с табелка „8А“ Вътре в двора е пълно с познати лица – художници, музейни специалисти, читалищни дейци, които очакват появата на домакина, докато с интерес разглеждат изписаните с камъчета глаголически букви на земята в предверието на малка постройка. На гости сме на Диян Павлов, когото плевенчани знаят просто като Джими.
Ето го и него – появява се, пременен в яркочервено кимоно и островърха широкопола шапка, посрещайки ни с думите на Конфуций – „Чух и забравих. Видях и запомних. Преживях и разбрах“. Оказва се, думите му съвсем не са случайни, тъй като това, което предстои да ни покаже, действително трябва да се преживее, за да бъде разбрано. Бяха ми разказвали за гутенберговата преса, която Джими направил, чувал съм и за хартията, която произвежда точно по начина, по който го е правел и създателят й – китаецът Цай Лун, но това, което видях, надмина и най-смелите ми очаквания.
В продължение на час и половина ставаме свидетели на едно вълшебно преживяване, както анонсира и самият домакин, в което Джими сменя шест тоалета, според историческата епоха. Своеобразният музей на писмеността и книжнината е плод на упорит петгодишен труд, без патронажа и спомоществователството на никого, излязъл под двете ръце единствено на Диян Павлов. Вратата се отваря и пътешествието през вековете започва.
Гостоприемният домакин ни повежда на дълго пътуване, което започва от праисторията и пещерните рисунки
Клиновидното писмо, създадено от шумерите. Върху глинени плочки се пишело с тръстикова пръчица
Ето го и египетският папирус. Научаваме от Джими как точно се е правел и откъде произлиза името му
Дървени дъсчици с китайски йероглифи. За умен се считал човек, прочел пет каруци с таблички
Бамбукови пластинки, които също са се използвали като основа за писане
Джими сменя тоалета и ни запознава с достиженията на арабите в областта на писмеността
Освен върху камък, римляните пишели и върху плочки с восъчен слой с помощта на стилус
Вече сме в Средновековието – епохата, в която доминира църковната книжнина
А ето го и самия Йоханес Гутенберг – бащата на книгопечатането, 560 години по-късно – в Плевен! Вижте как работи неговата преса
Кирилицата и нашият принос в развитието на писмеността
„Абагар“ – първата печатна книга на новобългарски език, отпечатана на кирилица от Филип Станиславов
Джими ни отвежда в епохата на Възраждането и килийните училища
С такива плочици на врата са тръгвали учениците към домовете си – надписът е в зависимост от представянето в школото
На тръгване от музея на Джими аз пък се сещам за 18-е евро, които платих в Рим, за да гледам 5D-прожекция за историята на империята – т.нар „Асансьор на времето“ с говорещи статуи, движещи се седалки, екшън и куп сувенири, които се разграбват на мига след излизане от залата. Супер! Да, но по света има още много подобни атракции, чрез които културното наследство се е превърнало в печеливша индустрия. Докато Плевен притежава нещо наистина уникално – създадено без в него да са инвестирани стотици хиляди, а само с много мерак, майсторлък и любов. Дано сътвореното от ръцете на Джими бъде забелязано и заеме мястото, което му се полага. Дерзай, приятелю!
НАЙ-НОВИ:
- Футболна среща събра ученици от град Роман и село Мечка по инициатива на НССБ
- Преди 40 години: на 20 април Христо Проданов покорява Еверест
- Постоянен арест за 15-годишната, опитала да убие майка си в Горни Дъбник
- Днес е Акатистна събота, почитаме Света Богородица
- Времето в Плевен: предимно облачно, максималните температури ще са между 14° и 16°
- Днес отбелязваме 148 години от Априлското въстание
- 20 април – Международен ден на свободния печат
- Плевен посреща Великден с разнообразна програма
- В Гулянци започна подготовката за Великденските празници - снимки
- България на 4 колела: съвети за безпроблемно пътуване и спестяване на пари