Петър Витанов: Директивата Евровинетка може да доведе до по-ниски цени на някои пътни такси
Цената на дневната, седмичната и месечната винетка ще стане по-ниска, ако директивата Евровинетка влезе в сила. Това съобщи в предаването на БНР „Хора, пътища, автомобили“ Петър Витанов.
Лидерът на социалистите в ЕП беше единственият български депутат, който участва в преговорите за директивата Евровинетка. А тя трябва да реши проблемите с емисиите на парникови газове, задръстванията и финансирането на пътната инфраструктура.
Витанов даде пример какво ще е отражението върху българските автомобилисти.
„Ако цената на годишната винетка остане непроменена, то тогава дневната, седмичната и месечната винеткаще стане значително по-евтини. Това процентно съотношение ще гарантира и по-справедлива цена за потребителите съобразно времето, в което те ползват пътната инфраструктура“, коментира Петър Витанов.
Предвижда се размерът на винетните такси да бъде фиксиран процент от този на годишната винетка, съответно не повече от 9 % за еднодневна винетка, 11 % за седмична винетка, 12 % за десетдневна винетка, 19 % за месечната винетка и 30 % за двумесечната винетка.
Цената на винетките ще се решава, както и досега, от съответните компетентни национални институции, тоест няма да е еднаква за 27-те държави от Съюза.
Вече няколко години унифицирането на правилата на Европейския съюз е обект на преговори.
„Имаме 27 различни подхода, колкото са страните от ЕС. Идеята е да се върви към един много по-справедилив принцип, а именно – ползвателят или замърсителят да плащат повече от тези, които ползват по-рядко пътищата или имат екологично чисти коли“, каза още Витанов.
В следващите осем години всички държави от Европейския съюз ще трябва да въведат тол системи за тежкотоварните автомобили и да се откажат от винетките.
„Тази стъпка се прави, защото Европейският съюз смята, че тол системата е по-справедлива“, каза още Витанов и добави, че цените на пътните таксище зависят от два компонента – от изминатото разстояние и от въглеродния отпечатък върху околната среда.
„Ако споразумението бъде препотвърдено на равнище Европейски съвет и Европейски парламент, то ще гарантира прозрачност за това, за какво се харчат парите от пътните такси“, каза още Витанов и даде пример с налог, който съществува в други европейски държави. „Ако има такса за задръстване например, то държавата, която я е въвела, трябва да похарчи парите от нея целенасочено за решаване на конкретния проблем. А това в случая е инвестиция в инфраструктура и мерки за пречистване на въздуха“, добави Петър Витанов.
Законтакт с Групата наПрогресивнияалианснасоциалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/
НАЙ-НОВИ:
- Плевен ще посрещне празника си 15 май с богата програма. Вижте тук!
- 49-годишен мъж подпали дома си в плевенско село
- Пет метални пълнители и боеприпаси намираха при проверка в имот в плевенско село
- В Левски: 27-годишна открадна кола и катастрофира
- Опит за убийство в Койнаре - 61-годишен е с две прободни рани...
- Вход свободен в „Панорама „Плевенска епопея 1877 г.” на 11 май от 19.00 до 24.00 ч.
- Вижте къде ще бъде нарушено водоподаването в Плевен и населени места от областта!
- Бронзови медали за отбора по шахмат на МГ “Гео Милев“ (11-12-клас) на Ученическите Игри
- На 7 май 1930г. е роден големият български поет Πeньo Πeнeв
- Времето в Плевен: предимно слънчево, максималните температури ще бъдат между 24° и 29°