Димитър Кочков: Реализирането на проекта Южен поток ще даде тласък за развитие на икономиката на Северозапада!

30.09.2014 7:55

 

mit2

– Г-н Кочков, обявихте, че се ангажирате, цитирам „да продължите да работите за изпълнението на големите енергийни и инфраструктурни проекти , касаещи плевенска област“…
– Да , ангажиран съм лично и емоционално. Това не е просто местен шовинизъм, а кауза изобщо за България.
– Кои точно са тези проекти и с какво ще подпомогнат региона ?
– Това са газопроводът Южен поток, магистрала Хемус, АЕЦ Белене и АЕЦ Козлодуй . Всички те се намират в Северна България и касаят пряко развитието на региона. Време е нещо да даде тласък на Северозапада, за да спрем да бъдем най-бедната част на Европа. Изразът „Северозападнала България“ отдавна не е повод за шеги , а направо си е тъжен…
– Защо точно в този ред? Така ли се степенуват по важност?
– Не, разбира се. Всички те са важни. Това е редът, в който най-вероятно ще бъдат изпълнявани.

mit1
– Значи Южен поток е първи? Какво точно става с този проект ? Знаем , че беше спрян преди няколко месеца.
– Да , за изпълнител на проекта бе избран един консорциум, при което според Европейската комисия не са били спазени всички европейски процедури и съответно беше назначена проверка от комисията. Това, разбира се, има връзка със събитията в Украйна. Затова през юни строителството бе спряно от премиера Орешарски до приключване на проверката. Преди месец обаче отново бяха предприети стъпки за започване и доколкото се дава информация през ноември ще започне изпълнението на подводната част. Европа няма да си навреди сама. Проектът е важна алтернатива за захранването й с природен газ .
– Какво е интересно да знаем за този проект ?
– Много неща са интересни и важни. Ще цитирам няколко факта: България ще строи само около 540 км от цялата сухопътна част, която е 1450 км, но стойността на проекта в българската част е почти половината от стойността , защото на наш терен ще има една приемна и три компресорни станции. Във всяка от тях след това ще има по около 100 работника. 1,2 милиарда ще бъдат заплатите на български работници от проекта, а от тях около 15% ще останат в региона, защото се преминава през няколко плевенски общини. Директно в хазната на държавата ще влязат над 600 млн. евро ДДС, други приходи за бюджета от осигуровки, данък общ доход… Работниците ще имат нужда от храна, подслон, облекло. Това ще се прави основно от местни фирми.
– Изгодни ли са за България условията по договора?
– Разбира се . Транзитните страни като нас ще имат миноритарни дялове. Договорено е български фирми да участват в минимум 30% от дейностите през територията на страната. След приключване на проекта през 2018г., транзитните такси може да стигнат до над 700 млн. годишно. Важно е да се знае и това , че цената няма да надвиши тази по Северен поток , която пък е по-ниска от тази на норвежкия газ .
– Уникален ли е с нещо този проект ?
– Да, частта си през Черно море , това ще е най дълбокият газопровод в света – над 2200 м. За Плевен е уникален с това , че около пътя Плевен – Ловеч е отсечката , която е най-близо до магистрала Хемус , на два километра . В тази част двете трасета са успоредни, след което се разделят.
– С какво да завършим интервюто ?
– Разбира се, както винаги с оптимизъм и пожелание за успех.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!

#тагове:

НАЙ-НОВИ: